woensdag 24 juli 2024

Dan is het echt vakantie

Vanuit Trentino besloten we de linker noordkant van Italië op te zoeken, richting Zwitserse grens. Onze eerste zomervakantie samen destijds was naar deze streek. We reden ook nu weer naar het plaatsje Mergozzo, aan het gelijknamige meer. Het hotel waar we toen sliepen, had nog een kamer vrij. Een sentimental journey!

Bij Verona lieten we ook gelijk de bergen achter ons. Heel bijzonder, zo rij je nog op bergpassen en zie je om je heen boerderijen tegen heuvelflanken aan kleven en heel veel appel- en wijngaarden. Opeens rij je in een landschap dat zo vlak is dat het je aan thuis doet denken. Rondom Milaan zijn er ook veel bedrijven langs de rijksweg en industrie. Dan slaan we de A4 en A8 af bij Varese en zitten we tussen de heuvels! We zien de schitteringen van het Lago Maggiore, de parasols van de campings erlangs. Maar de A26 voert voornamelijk door tunnels. Ik geloof dat we er acht achter elkaar hadden met ongeveer vier meter ertussen. Ik was op zoek naar de tussenweg 33 die onderaan langs het meer gaat, maar die afslag hebben we gemist.

EK voetbal 2012
Het meer van Mergozzo ligt naast het Lago Maggiore. Een klein stukje vlak land scheidt beide meren. Van de vorige keer kan ik me herinneren dat het koud water was. En we hebben daar ’s avonds gekeken naar een wedstrijd van de Europese kampioenschappen voetbal 2012, ik dacht Engeland-Italië. In het hotel hadden we een kamer met uitzicht op het meer. Waarschijnlijk hebben we hier maar 1 nacht overnacht, want veel staat me niet meer bij. 



Cinque Terre
Het plaatsje Mergozzo ligt nog net zo idyllisch aan de baai, het zou zo een zesde stadje van Cinque Terre kunnen zijn. Langs het water zijn enkele terrasjes/restaurants. Een flinke heuvel zorgt ’s middags voor schaduw. Maar over die heuvel later meer! Ik verheug me erop hier te gaan zwemmen, want dan is het echt vakantie. Ons hotel heeft een piepklein privéstrand maar ik zie geen ligbedden in de schaduw vrij. We lopen een stukje verder, naar een openbaar strand. Hier leggen we ons baddoekje neer en plonzen in het meer. Heerlijk!  



Geen opmerkingen:

Een reactie posten