maandag 29 juli 2024

Afscheid van Genua





Het is onze laatste avond in Genua. We waren zo kritisch over de stad en nu zouden we sentimenteel worden? ItaliĆ« is gewoon een prettig land om op vakantie te gaan. Het weer is heerlijk: dit is zomer. Het is het gevoel om afscheid te nemen, verder te gaan. Het enigszins trieste gevoel heeft niet te maken met de stad. Het is de vakantie die eindig is. Want Genua is het voor ons niet. 

Het is erg om te melden, maar met de andere toeristen die hier zijn, voel ik ook geen band. Marco heeft precies hetzelfde gevoel. De toeristen die we zien of ontmoeten, zijn op zichzelf of ze hebben een aura om zich heen waar ik me niet in herken. Een ander aspect is de Ligurische keuken. Ik weet niet of het komt omdat hier misschien vaak passagiers zijn van de cruiseschepen maar ik vind het eten duurder en minder interessant. 

Gefrituurde vis
In Italiaanse restaurants kan ik genieten van de verse kruiden, de speciale bereidingswijze (kookpotjes) of de experimenten met het voedsel. In Genua heb ik geen bijzondere recepten gegeten. Gefrituurde vis, daar is weinig mee te versjtieren. Een salade van verse groenten met een olijfolie. Eigenlijk had ik hier meer visgerechten verwacht, in een stad zo dichtbij de zee.



Vanavond hebben we het weekeinde Genua echter goed afgesloten op culinair gebied dan. PEsciolino, nota bene  een restaurant dat behoort bij een Amerikaanse hotelketen, met een Michelinvermelding (wel uit 2020). Vooraf kozen we allebei een gerecht van tonijn carpaccio, dun gesneden met kersen (!) en een salade. Die salade met feta en olijven vond ik dan weer teveel erop, maar goed. Daarna een spaghetti met kreeft en cherrytomaten en (voor mij) een vissoep. Voor het eerst wilde ik ook wel een dessert en samen met de ober kwam ik uit op een tiramisu op twee verschillende manieren. Marco nam een espresso met grappa barique.

Nog een week
We zaten op een terras in een achteraf straatje, waar de lucht langzaam wat koeler werd. Het was fijn. Onze spieren doen weer pijn van het omhoog en naar beneden lopen, we voelen ons tevreden en gelukkig. En dan hebben we nog een hele week! 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten