woensdag 10 juli 2019

Een bezoek aan Glenora distillery



Een van de overnachtingen van onze reis was bij de Glenora distillery, Mabou op Nova Scotia, en mijn verwachtingen waren hooggespannen. Op de foto’s en website (www.glenoradistillery.com) zag het allemaal fantastisch uit. Een prachtig wit gebouw, een beekje langs de distilleerderij: het zou een van de hoogtepunten van de reis moeten worden. 


Ik had de firma alvast via Insta gevolgd, wat likes gegeven en wat kruikjes ter uitwisseling in de tas meegenomen. Bij aankomst gaven we ons gelijk op voor een rondleiding. Dit gaat het worden, laat maar komen, ik ben er klaar voor.



Het vreemde is dat de rondleiding me niet écht pakte, de proeverij me niet bekoorde. Ik miste wat, ik kon er niet de vinger opleggen. Nu, na een aantal dagen terugkijkend kan ik het wat beter plaatsen.


Waren mijn verwachtingen te hoog? Het is zeker niet de eerste keer dat ik een bezoek breng aan een brouwerij/distilleerderij. Bij een bezoek aan Hertog Jan https://www.hertogjan.nl/ in Arcen vond ik wel het juiste gevoel, bij Teeling Whiskey Company https://teelingwhiskey.com/ in Dublin net zo, waarom hier dan niet? Het was mij allemaal te veel op de automatische piloot, het afdraaien van een verhaal, overigens prachtig verteld, halverwege een drankje. Je merkte dat de uitleg niet werd gedaan door degene die met bloed, zweet en tranen aan een mooi product werkt. Die zelf geroken heeft aan de gemoute gerst, de heerlijke geur van het beslag heeft opgesnoven en deze met gist heeft verrijkt. Het was het net niet. Natuurlijk stelde ik vragen die een beetje dieper gingen dan gebruikelijk en omdat men er dan niet voldoende op inging, bleef het een beetje steken. 


Na 30 minuten waren we buiten. We bleven nog even hangen maar er was verder niemand meer. Dan maar naar de proeverij in het café. Voor 42 Canadese dollars (28,50 €) 5 glaasjes met whisky. 
1. Ongelagerde ‘moutwijn’ op 70%, 
2. 15 jaar gelagerd 43% 
3. 12 jaar gelagerd op icewijnvaten 43% 
4. 23 jaar gelagerd vatsterkte 62%, 
5. 13 jaar gelagerd peated. 
Op zich mooie producten maar 70% ongelagerde ‘moutwijn’ is wel een stevige slok. Het horecapersoneel van het café gaf een opsomming van de producten (overigens mooi gepresenteerd) alstublieft, veel plezier ermee. Het pakte allemaal net niet. 

Misschien dat het voor de overige bezoekers niet opviel maar zodra presentatie, liefde voor het vak en betrokkenheid niet samenvallen, dan voelt het niet goed. De kruikjes jenever hebben we maar in de tas gelaten, die drinken we zelf wel op.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten