zondag 19 augustus 2012

Een andere reis

Bram


Ik ben lid van een vriendenclub, genaamd de Lobbyisten.  We omschrijven onszelf als een vriendengroep uit Schiedam, die door hun achtergrond , hun professie (én hun leeftijd) voldoende ervaring hebben om zich in te zetten voor allerlei ambitieuze zaken.  Zij richten zich eerst op de ontwikkeling van de mooie stad Schiedam en gaan daarbij ongeplaveide wegen niet uit de weg.

7 Prachtige mannen die al 21 jaar lief en leed delen met elkaar. Ik, als Benjamin van de club ben wat later aangeschoven maar probeer ook mn steentje bij te dragen tot het oplossen van alle wereldproblemen die op de vrijdagavond (onze vaste avond) passeren. Om een uur of een verlaten we moe maar voldaan Jeneverie ‘t Spul, alle problemen zijn weer voor een week de wereld uit, nu maar hopen dat de rest van de wereld zich daaraan houdt. Een maal per jaar gaan we een weekendje weg naar Rockanje. Genieten van een heerlijke omgeving, uitgebreide maaltijden en van ons lievelingsdrank jenever. Maar.. what happends in Rockanje, stays at Rockanje....



Een van die vrienden is Bram, ik moet eigenlijk zeggen was Bram. Helaas is Bram maandag 13 augustus 2012 overleden.

Bram was een man met een hele grote kennisschat. Hij wist veel van alles, bleef nieuwschierig, en had het vermogen om alles uit te diepen en op te zoeken. Waar hij het vandaan haalde wist niemand maar telkens lukt het hem weer om met iets bijzonders thuis te komen. Van bronzen beelden, langspeelplaten, uitgaves van bijzondere boeken en ex librissen Bram had het, wist tot in detail de oorsprong en kon ‘waarde’ van een bijzonder exemplaar uitleggen. Zelf heb ik met verbazing een postzegelavond bijgewoond. Ik heb nog nooit  drie volwassen mensen zo nauwkeurig een klein stukkie papier (in mijn ogen dan) zien bekijken en daar vol vuur over kon vertellen. Het stond allemaal ver weg van mij, maar dat typeert juist deze vriendengroep.

Op een van die vrijdagavonden, nadat we alle problemen weer es een keer opgelost hadden en voldaan achterover leunend met sigaar en jenever nog even aan het uithijgen waren van de discussies keek Bram me aan met zn grote ogen. Hij tipje het as van z’ n sigaar, natuurlijk belandde het as naast de asbak, schoof zn afgezakt bril naar boven en zei tegen mij... Jou achternaam he... waar komt die eigenlijk vandaan... heb je dat wel es een keer uitgezocht...

Ik moet eerlijk bekennen dat ik het niet wist. Om kort te gaan, mijn vader is geboren in Indonesie, naar Nederland gekomen met zn moeder en drie broers.
Hij wees met zn lange slanke vinger naar me en zei.. ik ga het voor je uitzoeken.. dat lijk me wel leuk om te doen.

Ik was eerlijk gezegd niet zo geinteresseerd in mn verleden maar ach ga je gang dacht ik.

De week erna had hij een papiertje bij zich waar een aantal Spruit Bleekers opgetekend waren, kon hij precies vertellen waar ik moest zoeken om verder te komen met het uitzoeken van mn achternaam (ga maar spitten in Den Haag zei hij).

Ik moet zeggen dat ik nu dankzij Bram bezig ben om die reis te maken. Het is een andere reis, het is een reis naar mijn roots. Confronterend maar spannend tegelijk.
Zo langszaam aan kom ik achter mijn geschiedenis. Als 3e generatie half/kwart/16e  Indo (als dat al bestaat) begin ik nu ook mijn achtergrond te begrijpen. 
Ik weet dat ik een reis moet maken, onvermijdelijk om mijn circkel weer rond te krijgen.

Dankzij Bram.

Bram bedankt.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten